martes, 21 de abril de 2020

SETMANA 4: del 21 al 27 d'abril


SETMANA 4 DE FEINETA. Tornem de les vacances de Pasqua!


Esper que hagueu gaudit de les vacances de Pasqua tot i les circumstàncies en les que ens trobam tots... però segur que a casa amb la família no vos heu avorrit gens! Ara toca seguir un poc més amb la feineta de música. Va! ♫♫♫



1r i 2n curs:

Recordem el què són alguns dels elements del so? Recordes el què són?
La setmana abans de començar les vacances de Pasqua vam treballar dos dels quatre elements del so. Els recordes? Canta les cançons:   
       
ALTURA:
indica si els sons són aguts o greus
INTENSITAT:
indica si els sons són forts o fluixos
                          
El Senyor Greu i el Senyor Agut,
Dàmaris Gelabert
El Fort i el Fluix,
Dàmaris Gelabert


Ara, aquesta setmana treballarem el Timbre i la Durada. Anima’t a aprendre’ls:

El Timbre:

1.  El que has de fer primer és: T’enrecordes de Jordiet? Escolta i mira atentament la continuació del conte de Les aventures de Jordiet: En aquest capítol 3, Jordiet acompanya la rabosa Vicenta fins al seu poble. Quina és la sorpresa de Jordiet quan s'assabenta que es tracta del poble més musical de tot el món. Allí els seus habitants toquen instruments musicals. Vols saber quins? ♫♫♫
  
2.   Sabries dir què és el timbre després de veure i escoltar el conte de Jordiet? Segur que si, llegeix i aprèn:
El Timbre és una de les característiques fonamentals per definir el so, juntament amb la durada, la intensitat i l’altura. El timbre fa referència a la qualitat que caracteritza qualsevol element que emet un so. El timbre és aquell so característic que emet cada persona, animal o cosa.


1.   En aquest enllaç trobaràs tota una sèrie d’instruments on cada un emet el seu propi so. Entra, mira i escolta atentament:
https://www.youtube.com/watch?v=to73mH1MTwc Ara, et sona algun instrument? Els coneixes? Segur que si! Contesta al quadern:

Activitat 1: Veus al vídeo que surten diferents instruments? Contesta: Creus que sonen tots iguals? O cada un té el seu propi so?

Activitat 2: Doncs ara és hora de que agafis un foli i dibuixis i pintis amb colors els 5 instruments que més t’agraden del vídeo, posant el seu nom.

Activitat 3: No només emeten sons els instruments, o si? Que més emet algun so? També hi ha altres elements que emeten sons, com els animals, les persones, les coses... Cerca 5 objectes, persones, animals o coses més que emetin un so determinat i dibuixa’ls a un foli, posant el nom i, si pots, interpreta el so que emet. 
Per exemple, un cotxe fa BRUUUM BRUUUUM!


La Durada:

1.    Escolta i mira atentament el darrer capítol del conte sobre Les aventures de Jordiet. En aquest capítol 4 Jordiet vol aprendre a tocar un instrument i coneix a Pepa la Luthier. ♫♫♫

2.    Contesta al quadern o a un foli: Quin instrument toca Jordiet? Com ho fa?

3.    Llegeix i aprèn: 
La Durada és una de les característiques fonamentals per definir el so, juntament amb l’altura, la intensitat, i el timbre. La durada fa referència a si els so és llarg o curt. Un so té més duració quan és més llarg, i menys duració quan és més curt. El fantasma fa BUUUUUUUUU (so llarg), mentre que una pilota quan bota fa BOING, BOING, BOING (sons curts).


Activitat 1: Sabries distingir si un so es llarg ---------- o curt --- ?
Aquí te deix uns exemples amem si sabries dir si sonen llargs o curts. Agafa un foli i escriu i dibuixa el que surt a continuació, indicant al devora si emeten un so llarg o un so curt:

·         Rebots d’una pilota
·         Una porta que grinyola (chirría) obrint-se a poc a poc
·         Passes d’una persona quan camina
·         Aleteig d’un ocell
·         El so d’un fantasma
·         Un moix miolant
·         Un ca lladrant
·         Un despertador sonant


Activitat 2: Ara que ja has arribat fins aquí, escolta atentament aquesta melodia (que segur que ets sona), abans de començar a fer l’activitat. Segur que saps quina és! A que si?

1r curs: “PASTORAL” 6a Simfonia de Beethoven
2n curs: “LA PRIMAVERA” de Vivaldi

Ara que l’has tornada a escolar, vull que agafis un foli o cartolina, de la mida que sigui (quan més gran millor), i vull que agafis una o dues pintures o retoladors dels colors que més t’agradin, i et tornis a posar la melodia i el que has de fer és pintar línies llargues quan sentis sons llargs i puntets quan sentis sons curts.
Deixa’t endur pels sons que escoltis i deixa que les teves mans segueixin la música dibuixant punts quan sentis sons curts i línies quan sentis sons llargs. A veure quin mural de línies i puntets et queda!


Activitat 3: Fes un dibuix ben maco de l’escena que t’ha agradat més sobre el conte de Les aventures de Jordiet.





3r i 4t curs:

Recordem que la darrera setmana vam treballar l’Orquestra i els instruments que la formaven? Aquesta setmana la seguirem repassant una mica més. Aquí tornes a tenir l’enllaç per si vols repassar:

Activitat 1: Ara vos proposo que vegeu aquest vídeo atentament.
És una gravació de la versió del mestre Sir Simon Rattle (director d’orquestra) de la Guia per a l’Orquestra per a joves de Benjamin Britten (compositor). 
https://www.youtube.com/watch?time_continue=121&v=Ku3TRcjLpyY&feature=emb_logo
T’has fixat bé en la distribució dels músics i dels seus instruments i de com sonen? Ara copia les preguntes i contesta al quadern:

Corda fregada
 Vent fusta
Vent metall
Percussió

1.  A quina família instrumental pertanyen els músics i instruments que porten la camisa vermella?

2.  A quina família instrumental pertanyen els músics i instruments que porten la camisa verda?

3.  A quina família instrumental pertanyen els músics i instruments que porten la camisa blava?

4.  A quina família instrumental pertanyen els músics i instruments que porten la camisa groga?


Activitat 2: Llegeix atentament aquestes afirmacions i, després, agafa un foli o al quadern i copia-les i posa una V si creus que són vertaderes i una F si creus que són falses:

Activitat 3: Fixa’t bé amb aquests instruments i completa amb els seus noms:

Activitat 4: Escriu el nom dels instruments de l’activitat anterior a la taula:

Activitat 5: Ho saps?













5è i 6è curs:

Aquesta setmana anem a repassar alguns conceptes més de música.

Recordes el que és el tempo? El tempo és un concepte italià que fa referència a quina velocitat es dur la pulsació dins d’una obra musical.

Activitat 1: Ves a aquest enllaç per repassar més detingudament aquest concepte. https://www.youtube.com/watch?v=gA3G0U1rKOE i, seguidament, al quadern o a un foli fes un esquema/resum de la informació que apareix contestant a aquestes preguntes: Què és el tempo, què significa, amb quin aparell es mesura, etc, i copia el requadre dels diferents tempos que surten a continuació:


Activitat 2: Ara que ja saps la teoria, anem a la pràctica. A continuació teniu una sèrie d’obres o fragments d’obres musicals molt conegudes. El que haureu de fer és, primer de tot, escoltar-les detingudament tots els cops que facin falta i, després d’haver-les escoltades totes, el que haureu de fer és relacionar cada peça musical amb el seu tempo que creieu més adequat.


 
La màquina d’escriure,
Leroy Anderson
 
Simfonia del Nou Món,
Antonin Dvorák

  
Ases salvatges,
Camille Saint-Saëns

 
Duo dels gats,
Gioachino Rossini


Activitat 3: Recorda les figures rítmiques i les seves equivalències: Visita aquest enllaç i després de veure el vídeo i entendre els conceptes, copia l’esquema de les figures rítmiques i les seves equivalències al quadern.

Exemple: 
 Figures rítmiques i les seves equivalències | Ull didàctic

Activitat 3.1.: Després, fes al quadern l’exercici de les equivalències rítmiques que surt a aquest vídeo juntament amb la mestra que ho explica. (Presta atenció, pitja pause si és necessari, agafa tot el temps que necessitis, ves al teu ritme).


Activitat 4: Creació d’un ritme propi amb lletra. Provem de fer un ritme nosaltres mateixos? És moment de fer volar tota la nostra imaginació, creativitat i originalitat per crear un ritme amb lletra del que estam passant i vivint ara. Vos deix un exemple amb so a aquest enllaç:

Es tracta d’escollir una frase del que esteu vivint ara, ja sigui del confinament, del coronavirus, de la família, dels balcons i dels aplaudiments d’agraïment, etc, qualsevol cosa que se vos passi pel cap però que tingui relació amb la situació en la que estam vivint tots ara i posar-li un ritme amb les figures rítmiques corresponents.

Exemple:


Vos gravau en vídeo picant i recitant el vostre ritme com surt a l’enllaç i m’ho enviau!