SETMANA 4 DE FEINETA. Tornem de les
vacances de Pasqua!

Esper que hagueu gaudit de les vacances de Pasqua tot i les circumstàncies en les que ens trobam tots... però segur que a casa amb la família no vos heu avorrit gens! Ara toca seguir un poc més amb la feineta de música. Va! ♫♫♫
1r i 2n curs:
Recordem el què són alguns dels elements del so? Recordes
el què són?
La setmana abans de començar les
vacances de Pasqua vam treballar dos dels quatre elements del so. Els recordes?
Canta les cançons:
ALTURA:
indica si els sons són aguts o greus
|
INTENSITAT:
indica si els sons són forts o fluixos
|
El Senyor Greu i el Senyor
Agut,
Dàmaris Gelabert
|
El Fort i el Fluix,
Dàmaris Gelabert
|
Ara, aquesta setmana treballarem el Timbre i la Durada. Anima’t a
aprendre’ls:
El Timbre:
1. El que has de fer primer és: T’enrecordes
de Jordiet? Escolta i mira atentament la continuació del conte de Les aventures de Jordiet: En aquest
capítol 3, Jordiet acompanya la
rabosa Vicenta fins al seu poble. Quina és la sorpresa de Jordiet quan
s'assabenta que es tracta del poble més musical de tot el món. Allí els seus
habitants toquen instruments musicals. Vols saber quins? ♫♫♫
2. Sabries dir què és el timbre
després de veure i escoltar el conte de Jordiet? Segur que si,
llegeix i aprèn:
El
Timbre és una de les
característiques fonamentals per definir el so, juntament amb la durada, la
intensitat i l’altura. El timbre fa referència a la qualitat que
caracteritza qualsevol element que emet un so. El
timbre és aquell so característic que emet cada persona, animal o cosa.
1. En aquest enllaç trobaràs tota una sèrie d’instruments on
cada un emet el seu propi so. Entra, mira i escolta atentament:
https://www.youtube.com/watch?v=to73mH1MTwc Ara, et sona algun instrument? Els
coneixes? Segur que si! Contesta al quadern:
Activitat 1: Veus al vídeo que surten diferents
instruments? Contesta: Creus que sonen tots iguals? O cada un té el seu propi
so?
Activitat 2: Doncs ara és hora de que
agafis un foli i dibuixis i pintis amb colors els 5 instruments que més t’agraden
del vídeo, posant el seu nom.
Activitat 3: No només emeten sons els
instruments, o si? Que més emet algun so? També hi ha altres elements que emeten
sons, com els animals, les persones, les coses... Cerca 5 objectes, persones,
animals o coses més que emetin un so determinat i dibuixa’ls a un foli, posant
el nom i, si pots, interpreta el so que emet.
Per exemple, un cotxe fa BRUUUM
BRUUUUM!
La Durada:
1. Escolta i mira atentament el
darrer capítol del conte sobre Les
aventures de Jordiet. En aquest capítol 4 Jordiet vol aprendre a tocar un instrument i coneix a Pepa
la Luthier. ♫♫♫
2. Contesta al quadern o a un foli: Quin instrument toca Jordiet? Com ho fa?
3. Llegeix i aprèn:
La
Durada és una de les
característiques fonamentals per definir el so, juntament amb l’altura, la
intensitat, i el timbre. La durada fa referència a si els so és llarg o curt.
Un so té més duració quan és més llarg, i menys duració quan és més curt. El fantasma fa BUUUUUUUUU (so llarg), mentre que una pilota
quan bota fa BOING, BOING, BOING (sons curts).
Activitat 1: Sabries distingir si un so
es llarg ---------- o curt --- ?
Aquí te deix uns exemples amem si
sabries dir si sonen llargs o curts. Agafa un foli i escriu i dibuixa el que
surt a continuació, indicant al devora si emeten un so llarg o un so curt:
·
Rebots d’una pilota
·
Una porta que grinyola (chirría) obrint-se a poc a poc
·
Passes d’una persona quan camina
·
Aleteig d’un ocell
·
El so d’un fantasma
·
Un moix miolant
·
Un ca lladrant
·
Un despertador sonant
Activitat 2: Ara que ja has arribat fins
aquí, escolta atentament aquesta melodia (que segur que ets sona), abans de
començar a fer l’activitat. Segur que saps quina és! A que si?
1r curs: “PASTORAL”
6a Simfonia de Beethoven
|
2n curs: “LA
PRIMAVERA” de Vivaldi
|
Ara que l’has tornada a escolar, vull
que agafis un foli o cartolina, de la mida que sigui (quan més gran millor), i
vull que agafis una o dues pintures o retoladors dels colors que més t’agradin,
i et tornis a posar la melodia i el que has de fer és pintar línies llargues
quan sentis sons llargs i puntets quan sentis sons curts.
Deixa’t endur pels sons que escoltis
i deixa que les teves mans segueixin la música dibuixant punts quan sentis sons curts i línies quan sentis sons llargs. A veure quin mural de línies i
puntets et queda!
Activitat 3: Fes un dibuix ben maco de
l’escena que t’ha agradat més sobre el conte de Les aventures de Jordiet.
3r i 4t curs:
Recordem que la darrera setmana vam
treballar l’Orquestra i els instruments que la formaven? Aquesta setmana la
seguirem repassant una mica més. Aquí tornes a tenir l’enllaç per si vols
repassar:
Activitat 1: Ara vos proposo que vegeu aquest vídeo atentament.
És una gravació de la versió del
mestre Sir Simon Rattle (director d’orquestra) de la Guia per a l’Orquestra per a joves de Benjamin Britten
(compositor).
https://www.youtube.com/watch?time_continue=121&v=Ku3TRcjLpyY&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?time_continue=121&v=Ku3TRcjLpyY&feature=emb_logo
T’has fixat bé en la distribució dels
músics i dels seus instruments i de com sonen? Ara copia les preguntes i contesta al quadern:
Corda fregada
|
Vent fusta
|
Vent metall
|
Percussió
|
1. A quina família instrumental
pertanyen els músics i instruments que porten la camisa vermella?
2. A quina família instrumental
pertanyen els músics i instruments que porten la camisa verda?
3. A quina família instrumental
pertanyen els músics i instruments que porten la camisa blava?
4. A quina família instrumental
pertanyen els músics i instruments que porten la camisa groga?
Activitat 2: Llegeix atentament aquestes
afirmacions i, després, agafa un foli o al quadern i copia-les i posa una V si creus que són vertaderes i una F si creus que són falses:
Activitat 3: Fixa’t bé amb aquests
instruments i completa amb els seus noms:
Activitat 4: Escriu el nom dels
instruments de l’activitat anterior a la taula:
Activitat 5: Ho saps?
5è i 6è curs:
Aquesta setmana anem a repassar
alguns conceptes més de música.
Recordes el que és el tempo?
El tempo
és un concepte italià que fa referència a quina velocitat es dur la
pulsació dins d’una obra musical.
Activitat 1: Ves a aquest enllaç per
repassar més detingudament aquest concepte. https://www.youtube.com/watch?v=gA3G0U1rKOE i, seguidament, al quadern o
a un foli fes un esquema/resum de la informació que apareix contestant a aquestes
preguntes: Què és el tempo, què significa, amb quin aparell es mesura, etc, i
copia el requadre dels diferents tempos que surten a continuació:
Activitat 2: Ara que ja saps la
teoria, anem a la pràctica. A continuació teniu una sèrie d’obres o fragments
d’obres musicals molt conegudes. El que haureu de fer és, primer de tot,
escoltar-les detingudament tots els cops que facin falta i, després d’haver-les
escoltades totes, el que haureu de
fer és relacionar cada peça musical amb el seu tempo que creieu més adequat.
La màquina d’escriure,
Leroy Anderson
|
Simfonia del Nou Món,
Antonin Dvorák
|
Ases salvatges,
Camille Saint-Saëns
|
Duo dels gats,
Gioachino Rossini
|
Activitat 3: Recorda
les figures rítmiques i les seves equivalències: Visita aquest enllaç i després
de veure el vídeo i entendre els conceptes, copia l’esquema de les figures
rítmiques i les seves equivalències al quadern.
Exemple:

Activitat 3.1.: Després, fes al quadern l’exercici de les
equivalències rítmiques que surt a aquest vídeo juntament amb la mestra que ho
explica. (Presta atenció, pitja pause
si és necessari, agafa tot el temps que necessitis, ves al teu ritme).
Activitat 4: Creació d’un ritme propi amb lletra. Provem de fer un ritme nosaltres mateixos? És moment
de fer volar tota la nostra imaginació, creativitat i originalitat per crear un
ritme amb lletra del que estam passant i vivint ara. Vos deix un exemple amb so
a aquest enllaç:
Es tracta d’escollir una frase del
que esteu vivint ara, ja sigui del confinament, del coronavirus, de la família,
dels balcons i dels aplaudiments d’agraïment, etc, qualsevol cosa que se vos
passi pel cap però que tingui relació amb la situació en la que estam vivint tots
ara i posar-li un ritme amb les figures rítmiques corresponents.
Exemple:
Exemple:
Vos gravau en vídeo picant i
recitant el vostre ritme com surt a l’enllaç i m’ho enviau!